Powerbars och Goda (halvnyttiga) knäckebröd

Har lagt ner väldigt mycket tid på detta inlägg igår men olyckligtvis så var det spårlöst borta när jag skulle kolla på det efteråt. Så jag gör ett försök till och hoppas detta funkar...
 
Igår tillbringade jag lite tid i köket efter skolan, jag gjorde mig hemmagjorda proteinbars och knäckebröd. Tänkte skriva recepten här för det är riktigt goda och hur lätta som helst att göra... Jag menar om jag klarar det så klarar vem som helst det. Det gick väldigt snabbt att göra båda sakerna men tiden i ugnen är ganska lång så man får passa på när man har tid att vara hemma.
 
Proteinbars: Jag tycker det är perfekt att göra hemmagjorda bars för då vet jag exakt vad jag får i mig efter träningarna. Sen så är dessa inte lika söta som vanliga är som du köper, vilket jag också tycket är väldigt bra s´för har lite problem att få i mig söta saker efter träning. Så jag tänkte skriva ner receptet så ni kan pröva på det ni också :)
 
Ugnen: 175 grader
 
2 st äggvitor
½ banan
½ dl solroskärnor
½ dl fiberhavregryn
½ krossade sesamfrön
½ dl linfrön
1 dl cashewnötter
2-3 msk kakao
1 dl proteinpulver (Jag använde mig av cappuiccino men det går bra men vilken smak som helst)
2 msk vatten (hellre för lite än för mycket, så var försiktig)
Mörk blockchoklad (till toppen, om man vill)
 
Börja med att mosa bananen och knäcka två ägg i en bunke. Efter det blandar du i solroskärnorna,sesamfrön, linfrön, havregryn, kakao och proteinpulvret i samma bunke. Sen så hackar du cashewnötterna i små bitar och häll i det sedan i smeten.. Tillsist tar man lite vatten så det blir en smet. Smeta sedan ut smeten på en plåt och stoppa in det i ugnen i 20-25 min. Under tiden det gräddas så smälter du chokladen om du vill ha det (personligen tycker jag det blir godare) . Sen när det har gräddas klart så tar du och smetar ut chokladen över kakan och låt den sedan stelna i ett kallt område. Och klart!!!!
 
 
Knäckebröd: Detta knäckebröd är så otroligt gott och inte alls så onyttigt. Jagälskar verkligen detta knäckebröd och kan äta det som godis, vilket såklart inte är det bästa men jag vill bara få ut hur gått det är så att ni också får pröva på dessa underbara knäckebröd.
 
Ugnen: 150 grader
 
2 dl majsmjöl
1 dl solrosfrön
½ dl sesamfrön
½ dl kross, linfrön
½ dl pumpakärnor
1 tsk salt
½ dl raps olja
2 dl kokande vatten
 
Blanda de torra ingredienserna. tillsätt olja och till sist kokande vatten. Klicka snabbt ut smeten på en bakpapperklädd plåt. Lägg på yttligare ett bakplatspapper på smeten och tryck ut den till en tunn kaka. det sista du gör är att skära kakan i små fyrkanter. Grädda sedan i mitten av ugnen i ca 60 min. Klart :) MUMS
 
Nu skall jag fortsätta plugga på skolan, men skriver ikväll igen! KRAM!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0